Opstellingen voor CODA-kinderen

CODA-kinderen: Children of Deaf Adults

Opstellingen kunnen ook worden toegepast als een therapeutische benadering voor CODA-kinderen, oftewel kinderen van dove volwassenen. CODA-kinderen groeien op in een unieke omgeving met specifieke uitdagingen en dynamieken. Opstellingen kunnen helpen bij het verkennen en begrijpen van deze complexe dynamieken en kunnen bijdragen aan de emotionele groei en veerkracht van CODA-kinderen. Hier volgt een uitleg over hoe opstellingen kunnen worden toegepast bij CODA-kinderen.

Hoe werken opstellingen voor CODA-kinderen?

Opstellingen voor CODA-kinderen kunnen worden uitgevoerd met behulp van symbolen, afbeeldingen of representanten die de verschillende familieleden en belangrijke elementen vertegenwoordigen. Deze externe representaties helpen het kind om de interacties, communicatiepatronen en verborgen dynamieken binnen het gezin te verkennen en te begrijpen.

Toepassingen van opstellingen voor CODA-kinderen

Opstellingen kunnen verschillende aspecten van het leven van CODA-kinderen onderzoeken, zoals:

  • Identiteit en loyaliteit: Opstellingen kunnen helpen bij het verkennen van de complexe gevoelens van identiteit en loyaliteit die CODA-kinderen kunnen ervaren. Ze kunnen de relatie met zowel de dove ouders als de horende wereld in kaart brengen en de impact daarvan op de eigen identiteit van het kind blootleggen
  • Emotionele ondersteuning: Opstellingen kunnen de emotionele ondersteuning binnen het gezin onderzoeken en eventuele verstoringen of onvervulde behoeften aan het licht brengen. Ze kunnen het kind helpen bij het ontwikkelen van veerkracht en het vinden van manieren om zich emotioneel verbonden en gesteund te voelen.
  • Balans en zelfzorg: Opstellingen kunnen het kind helpen bij het vinden van een evenwicht tussen de zorg voor de dove ouders en de eigen behoeften. Ze kunnen ook de zelfzorgvaardigheden van het kind versterken en strategieën ontdekken om grenzen te stellen en voor zichzelf te zorgen.

Als CODA kind voelde ik me als een buitenlander in een straat met Nederlanders. Bij ons was het anders. Ik moest snel volwassen zijn en tijd om buiten te spelen was er niet. Ik herinner me nog dat kinderen uit de straat vroegen of ik wilde spelen en ik dacht: ik heb wel wat beters te doen! Namelijk te zorgen voor mijn gezin..ps ik was een jaar of 10!

Herken je iets in het bovenstaande en kom je er regulier niet uit dan kunnen we er samen een opstelling over doen. Je zult je verbazen over hoe positief de effecten kunnen zijn.